Dalyvaujamasis biudžetas mokyklose – galimybė moksleiviams būti išgirstiems

Klausykite Jums patogiu metu – prenumeruokite podcast’ą:  Applepodcasts | Spotify | Googlepodcasts | RSS|RadioPublic Breaker| Anchor|Pocket Casts|Castbox

Ieva Dunčikaitė

Mokyklose – pilietiškumo pamokos, jos išbando dalyvaujamąjį biudžetą. FM99 pokalbis apie tai su „Transparency International“ Iniciatyvų vadove pasaulio alytiške Ieva Dunčikaite.

„Moksleiviai nori poilsio kambarių, naujų vandens aparatų, lauko erdvių, naujų suolų“, – tas idėjas siūlo, aprašo, kartais piešia, pristato visai mokyklai, išrenkamos geriausios ir vėliau jos įgyvendinamos“, – pasakoja Ieva.

Dalyvaujamasis biudžetas, kai gyventojai gali priimti sprendimus, kur išleisti viešąsias lėšas, per pastaruosius dvejus metus Lietuvoje išaugo – apie 15 savivaldybių jį taiko. Taip pat apie 20 mokyklų Lietuvoje įgyvendino dalyvaujamuosius biudžetus.

Dalyvaujamojo biudžeto pradininkas Lietuvoje – Alytaus miestas, po kurio pavyzdžio 2018 metais iniciatyva išplito po visą šalį.

Lietuvoje kilo ir iniciatyva mokyklose taikyti tokį būdą – mokyklos leido moksleiviams spręsti, kaip išleisti dalį jų mokyklų biudžeto – nuo 350 iki 1500 eurų. Pakviesto dalyvauti 4 mokyklos Estijoje ir 1 Švedijoje.

Į šią iniciatyvą virtualiai (Lietuva), gyvai (Švedija) ir mišriu būdu (Estija)  įsitraukė apie 820 moksleivių – nuo priešmokyklinukų iki abiturientų. Tai rodo dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvos rezultatai, kurią kartu su mokyklomis įgyvendino „Transparency International“ Lietuvos skyrius su kolegomis iš Estijos ir Švedijos, moksleivių pilietinis ir finansinis raštingumas didėja, kai jiems leidžiama siūlyti idėjas ir nuspręsti, kur panaudoti dalį mokyklos lėšų.

Po dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvų moksleiviai teigė geriau suprantantys kaip bendradarbiauti su administracija ir įsitraukti į mokyklos veiklas, nepriklausomai nuo to, ar veiklų įgyvendinimas vyko virtualiai, ar gyvai (prieš iniciatyvą Lietuvoje – 42 proc., po – 54 proc., prieš iniciatyvą Estijoje – 31 proc., po – 36 proc., prieš iniciatyvą Švedijoje – 55 proc., po – 66 proc.).  7 iš 10 moksleivių visose šalyse dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvos patiko, o 6 iš 10 moksleivių norėtų kasmet spręsti dėl mokyklos lėšų panaudojimo.

Dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvos buvo įgyvendinamos Klaipėdos Gedminų progimnazijoje (5-8 kl.) virtualiu būdu, Estijos Rapla gimnazijoje (10-12 kl.) mišriu būdu ir Švedijos Bjurslättsskolan (Gothenburg) mokykloje (nuo priešmokyklinukų iki 6 kl.) gyvai.  Klausykite pokalbį su Ieva!

Komentarai

komentarai(-ų)