Kaip pasirinkti tinkamas apsaugos priemones nuo saulės?

 

Birželio mėnuo oficialiai skelbiamas ne tik maudymosi sezono pradžia, tačiau daug kam – tai ir atostogų metas. Kaip elgtis, kad atostogos ir buvimas gryname ore neapkarstų, o saulė ir šiluma – netaptų susirgimų priežastimi?

 Saulės žala ir nauda

Saulė mums suteikia energijos, stiprina imunitetą. Saulė – tai natūralus vitamino D šaltinis. Jis būtinas mažiems vaikams kaip profilaktika nuo rachito, reguliuoja kalcio ir fosforo apykaitą. Tačiau turime neužmiršti, kad mėgautis saule turime saikingai. Tai ypatingai aktualu besilaukiančioms, neseniai pagimdžiusioms moterims ir mažiems vaikams.

Ultravioletiniai saulės spinduliai pavojingi odai. Ultravioletinė spinduliuotė skirstoma į UVA, UVB ir UVC bangas. Trumpiausias UVC bangas sugeria ozono sluoksnis, tad jos žemės nepasiekia. Mums pavojingos yra vidutinio ilgio UVB ir ilgiausios UVA bangos, kurios, prasiskverbusios per ozo sluoksnį, pasiekia žemę ir mūsų odą.  Didelės šių bangų dozės neigiamai veikia išvaizdą ir sveikatą.

Trumpesnės UVB bangos lemia odos nudegimus, sukelia pokyčius molekuliniu lygmeniu – pažeidžia ląstelių DNR. Ilgiausios UVA bangos (dar vadinamos agresyviaisiais ir skvarbiaisiais spinduliais) yra būtinos vitamino D sintezei, tačiau per didelis jų kiekis sukelia kataraktą, jos greitina odos senėjimo procesus, formuoja laisvuosius radikalus ir ardo kolagenų gamybą, prasiskverbia į giliuosius odos sluoksnius, sudaro pigmentus. Gali paskatinti melanomos atsiradimą ir vystymąsi. UVA bangos nesunkiai prasiskverbia ir pro debesis bei stiklą, tad jos mūsų odą veikia net apniukusią dieną ar vairuojant automobilį.

Nereikia pulti į kraštutinumus ir saulės atsisakyti visiškai, tačiau būtina pasirūpinti tinkama apsauga, kad galėtume  kuo ilgiau džiaugtis sveika, skaisčia ir lygia oda.

Bet kuri priemonė, net ir su maksimalia SPF apsauga, veiksminga ne ilgiau kaip 2 valandas (pixabay nuotr.)

Kokią funkciją atlieka apsauginis kremas nuo saulės?

Kaip manote, kiek laiko galima praleisti saulėje ir neįdegti? Suaugusiam žmogui pakanka 10–20 minučių, o mažam vaikui ir 5–10 min. Jei lauke ketinama būti ilgiau, reikalinga apsauga. Tai tinkami rūbai ir kremas.

Šiuolaikinės apsauginės priemonės saugo nuo dviejų tipų ultravioletinių (UV) saulės spindulių – A (UVA) ir B (UVB). Labai svarbu odą apsaugoti nuo agresyviųjų UVA spindulių. Svarbu žinoti, kad apsauginiai kremai tik sumažina ultravioletinių spindulių poveikį, bet ne neutralizuoja. Tad riboti buvimo saulėje laiką – būtina!

UVB spinduliai nėra tiek pavojingi, bet nuo jų taip pat vertėtų saugotis, nes jų poveikis stipresnis nei UVA. Ne visos priemonės saugo nuo abiejų rūšių saulės spindulių. Apsaugą nuo saulės suteikiančios odos priežiūros ir kosmetikos priemonės turi pavojingus UV spindulius sulaikančius cheminius ir fizinius (mineralinius) filtrus. Jų stiprumas žymimas raidėmis SPF (angl. Sun Protection Factor). Visiems žinomi SPF filtrai, kurių esama net iki +50, apsaugo tik nuo UVB spindulių, t.y. nuo nudegimo. Prieš UVA tipo spindulius tokie kremai bejėgiai.

Kaip skaityti etiketę ir kokį apsaugos lygį pasirinkti?

SPF (saulės apsaugos faktorius) nurodo preparato galimybę apsaugoti odą nuo perkaitimo ir nudegimo. Skaičius (indeksas), parašytas po raidžių SPF, nurodo, kiek laiko galima būti saulėje, nerizikuojant nudegti iki raudonumo. Didesnė SPF reikšmė reiškia stipresnę apsaugą, efektyviau sulaikomus UVB spindulius. Pavyzdžiui, SPF 30 sulaiko 97% UVB spindulių, o štai SPF 50 – 98%. Atrodytų, kad vos 1% skirtumas nėra didelis, tačiau jis labai reikšmingas mūsų sveikatos ir grožio išsaugojimui, tad apsaugos nuo saulės priemones reikėtų rinktis atsižvelgus į savo odos pigmentaciją, jautrumą, buvimo saulėje laiką.

SPF reikšmės:

  • SPF 2 – sulaiko 50% UVB spindulių. Tinka tamsiai ir jau įdegusiai odai.
  • SPF 10 – sulaiko 85% UVB spindulių. Tinka tiems, kurie įdega greitai ir nenusidegina.
  • SPF 15 – sulaiko 95% UVB spindulių. Tinkama apsauga normaliai, šviesiai odai .
  • SPF 30 – sulaiko 97% UVB spindulių. Rekomenduojama blyškiai ir jautriai odai.
  • SPF 50 – sulaiko 98% UVB spindulių ir apsaugo nuo nudegimo, jeigu saulėje kaitinamasi ilgą laiką.

SPF parodo tik apsaugos nuo trumpesniųjų UVB bangų stiprumą, tačiau labai svarbu apsisaugoti ir nuo ne ką mažiau žalingų UVA bangų, tad rinkdamiesi odos priežiūros priemones įsitikinkite, kad jos turi ir UVA bangas sulaikančius filtrus.  PPD – antrinės pigmentacijos laikas. PPD (angl. Persistent Pigment Darkening) kriterijus nurodo, kiek kartų sumažinama odos sugeriama UVA spindulių dozė, pvz., PPD 10 reiškia, kad oda sugeria 10 kartų mažiau UVA spinduliuotės energijos. Maksimalus PPD lygis – 42. Tai reiškia, kad tuo metu, kai esama saulėje pasitepus tokia priemone, ji 42 proc. padidina barjerą nuo UVA spindulių nei be jo.

Kaip naudoti apsauginę kosmetiką?

Bet kuri priemonė, net ir su maksimalia SPF apsauga, veiksminga ne ilgiau kaip 2 valandas. Praėjus šiam laikui, priemonę reikia tepti iš naujo. Kosmetika turėtų būti gerai įtrinama, kad saugotų ne tik vandenyje, bet ir ant smėlio, kad, nuvalius prilipusį smėlį, nenusivalytų kremo sluoksnis. Jeigu kosmetika naudojama prie vandens – būtina sąlyga yra atsparumas vandeniui. Toks kremas nenusiplauna vandenyje, ir tai labai svarbu todėl, kad vandens paviršiuje atsispindintys saulės spinduliai – patys pavojingiausi.

Kremų būna įvairios formos: kremas, kūno sviestas, skystis, purškiklis arba pienelis. Konsistencija nieko nelemia, tačiau galima nebent atsižvelgti į odos ypatumus: tarkim, sausai odai geriau tinka kremai, o riebiai – lengvi purškikliai.

Dauguma kremų pradeda veikti po 15 minučių nuo užtepimo, todėl tik pasitepus nereikėtų pulti tiesiai į saulę. Jeigu yra galimybė, po maudynių jūroje ar upėje, vaikutį reikėtų apiprausti švariu vandeniu. Būtina sausai nusivalyti, nes ant odos likę vandens lašeliai silpnina kremo poveikį ir skatina nudegimą. Jei ir toliau liekame lauke, kremu reikėtų pasitepti iš naujo.

Ką turėtume žinoti apie kūdikių ir vaikų buvimą saulėje?

Kūdikiams iki pusės metų nerekomenduojame būtų tiesioginiuose saulės spinduliuose. Pasivaikščiojimų metu vežimėlį reikėtų uždengti specialia apsauga. Vaikų odelėje daug vandens, bet termoreguliacija neišsivysčiusi, todėl kūdikiai labai greitai perkaista.

Rūbeliai turėtų būti lengvi, iš natūralių medžiagų. Galvos apdangalas – būtinas. Atviras kūno vietas galima patepti nedideliu apsauginio jautrios odos kremo kiekiu.

Vaikams išmintingiausia būtų naudoti „vaikų“ kosmetiką arba kosmetiką šeimai, bet svarbiausia, kad ji būtų skirta jautriai odai. Tokios kosmetikos SPF indeksas dažniausiai būna aukštas (nuo 15) ir labai aukštas (30–50). Labai dažnai ant kosmetikos tebūna parašyta „vaikams“ arba „vaikiška“, tačiau nenurodytas amžiaus tarpsnis. Nerašytu sutarimu įprasta, kad ši kosmetika skirta vaikams nuo 3 metų. Bet kita vertus, nedideliais kiekiais ją galima naudoti ir kiek anksčiau. Patiems mažiausiems reikėtų naudoti kosmetiką, ant kurios užrašyta „nuo gimimo“ arba „0+“.

Saulės spinduliai aktyviausi nuo 11 iki 17 val., todėl šiuo metu naujagimiams ir mažiems vaikams geriau laikytis šešėlyje, nes jų oda dar nesugeba gaminti melanino pigmento.

Bendros buvimo saulėje taisyklės:

  • Venkite tiesioginių saulės spindulių.
  • Karštomis ir saulėtomis dienomis dalį laiko leiskite pavėsyje, ypatingai saugokite vaikus.
  • Deginkitės po truputį. Pirmą dieną saulėje galima lepintis ne ilgiau kaip 10-15 minučių.
  • Pasirinkite tinkamas priemones su apsauginiais filtrais nuo saulės (SPF) ir UVA apsauga, naudokite jas taisyklingai (kaip nurodyta produkto etiketėje).
  • Gerkite daugiau skysčių (ypač – vandens). Venkite alkoholinių gėrimų.
  • Nepamirškite, kad smėlis ir vanduo atspindi bei sustiprina saulės spindulių poveikį.
  • Vasarą galima nudegti ir debesuotą dieną, tiesiog maudantis vandenyje!

Komentarai

komentarai(-ų)