Kas slepiasi vaiko priešpiečių dėžutėje?

Nauji mokslo metai, vaikai į mokyklas žingsniuoja įsidėję ne tik vadovėlius ir sąsiuvinius, bet ir spalvingas priešpiečių dėžutes su užkandžiais. Kartu su naujais rūpesčiais, tėveliams dažnai tenka pasukti galvą, ką vaikams įdėti į priešpiečių dėžutes. Jeigu moksleivis atsisako valgyti mokykloje, vietoje dosnių kišenpinigių, geriau pasirūpinti sveikais ir skaniais užkandžiais priešpiečių dėžutėje ir užtikrinti, kad grįžęs namo vaikas pavalgytų šiltus pietus.

FM99 pokalbis su Alytaus visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialiste Daiva Vaškelyte

Kokie produktai turėtų atsidurti vaiko priešpiečių dėžutėje, priklauso nuo šeimos mitybos įpročių ir mokinio dienotvarkės: ar namie valgo pusryčius, ar po pamokų lanko užsiėmimus, ar valgo pietus mokykloje. Iš namų atsinešti priešpiečiai po pirmos – antros pamokos gali būti geras sprendimas. Jei vaikas namie nepavalgo pusryčių, pasistiprinti mokykloje iki pietų – tiesiog būtina. Jei pusryčius vaikas valgo namie, maisto dėžutėje gali būti mažiau, o pagrindinis dėmesys turėtų būti skiriamas daržovėms ir vaisiams. Paruošto maisto priešpiečių dėžutėse nepatartina laikyti ilgiau nei 3 valandas kambario temperatūroje, kadangi maistas pradės rūgti ir gesti. Jei planuojama valgyti vėliau, patariama rinktis priešpiečių krepšelius su termoizoliacinėmis savybėmis bei į dedamomis šaldymo kapsulėmis.

Kaip suruošti sveikesnę priešpiečių dėžutę vaikams, kuriems nepatinka valgyti mokyklos valgykloje?

Įtraukite vaikus į priešpiečių dėžutės ruošimo procesą.

Vykite kartu apsipirkti, atsižvelkite į vaiko pageidavimus ir pasiūlymus, ieškokite kompromisų, leiskite vaikui pačiam pasirinkti, ką jis norėtų valgyti priešpiečiams. Tikėtina, kad priešpiečius, prie kurių ruošos prisidėjo pats vaikas, valgys su kur kas didesniu malonumu.

Maistas turi būti įvairus.

Kiekvieno valgymo metu būtina gauti pilnaverčių angliavandenių, baltymų, riebalų ir visų kitų vertingų maistinių medžiagų. Angliavandeniai turėtų sudaryti apie 45–60 proc., baltymai – apie 10–20 procentų, riebalai – 25–35 proc. visos vaiko suvartojamo maisto energetinės vertės. Moksleiviai turi būtinai gauti riebalų, nes juose yra tirpūs vitaminai, užtikrinantys sotumo jausmą. Riebalai turi būti iš kokybiškų riebalų šaltinių: sviesto, ypač tyro alyvuogių aliejaus, riešutų, sėklų. Šie riebalai praturtina maistą ir aprūpina organizmą vertingomis maistinėmis medžiagomis. Kokia turi būti vaiko priešpiečių porcija? Porcijos dydis priklauso nuo to, ką įdedame į priešpiečių dėžutę. Porcija turėtų svyruoti nuo 150 g iki 300 g.

Maistą valgyti turi būti patogu.

Ruošiant vaikui maistą svarbu parinkti valgymui patogius ingredientus arba maistą patiekti nedideliais gabaliukais. Daržoves supjaustykite lazdelėmis ar griežinėliais, kad vaikas galėtų valgyti po truputį. Jeigu renkatės duoną, ji turėtų būti ir sveika, ir kietesnė, kad pernelyg nesuminkštėtų nuo drėgmės – tam puikiai tinka tamsi ruginė ar ruginė su grūdais. Venkite maisto, kuris tepa, po kurio lieka daug šiukšlių.

Išlaikykite maistą sausą.

Jeigu gaminate sumuštinius, dėdami į dėžutę, iš pradžių juos įvyniokite į popierinius rankšluosčius, tada į foliją, sluoksniuokite, atskirdami popieriaus skiaute. Sumuštinių duona išliks sausesnė, jei prieš tai ją paskrudinsite.

Venkite maisto maišymosi.

Skirtingi produktai, laikomi šalia, įgauna vieni kitų kvapą ir skonį. To išvengti galima naudojant vieną indelį su atskirais skyreliais.

Venkite drastiškų pokyčių.

Jei iki šiol vaikas dažnai dėžutėje nešdavosi menkaverčius užkandžius, pamažu keiskite dėžutės turinį. Ilgainiui palikite tik vieną dieną, kai į priešpiečių dėžutę dedamas desertas: bandelė ar kitas mėgstamas saldumynas.

Ko nedėti šalia ar į priešpiečių dėžutę

Reikėtų vengti perdirbto maisto – sausainių, saldžių sūrelių, bandelių, šokoladinių batonėlių ar kitų produktų, kurių pagrindą sudaro „greiti“ angliavandeniai. Priešpiečių dėžutėje neturėtų būti bulvių, kukurūzų ir kitų traškučių, kramtomosios gumos. Saldinti pieno produktai turi turėti ne daugiau kaip 10 g/100 g cukraus. Renkantis sūrio lazdeles, 100 gramų neturėtų būti daugiau kaip 1,7 gramų druskos.  Neverta dėti į dėžutes greitai gendančio maisto – šviežios varškės ar žuvies. Gazuotus, saldintus gėrimus keiskite buteliuku vandens.

Mokyklose, pagal vaikų maitinimo aprašą, yra leistina tik vieną kartą per savaitę tiekti rūkytus mėsos gaminius. Tai – stipriai perdirbti maisto produktai. Į tai reikėtų atsižvelgti, ruošiant priešpiečių dėžutę.

Ką galima įdėti į moksleivių priešpiečių dėžutę?

Vaisius, uogas, džiovintus vaisius, kepinius (iš sveikų ingredientų), batonėlius (iš avižų, riešutų, džiovintų vaisių), riešutus (tinka bet kokie riešutai), sumuštinius (viso grūdo duona, salotų lapai, virtos mėsytės gabaliukas, sūrio gabaliukas), sumuštinius su viso grūdo duona ir avokadu, įvairiomis užtepėlėmis ir bent žiupsneliu šviežių, sezoninių daržovių. Svarbiausia, dėti viską, kas patinka vaikui.

Vaikai daug noriau valgo sveikesnius užkandžius, kai tai daro artimieji, klasės draugai. Gera praktika, kai visi vaikų tėvai bendrai nusprendžia dėl tam tikrų mitybos taisyklių ir dėžučių turinio klasėje. Kai vaikai pradeda lankyti vidurinę mokyklą, tėvai turi kalbėtis su savo atžalomis apie sveiką ir tinkamą mitybą, rodyti gerą pavyzdį, aiškinti, kokią žalą mūsų organizmui teikia nereguliari ir netinkama mityba.

 Alytaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras

Komentarai

komentarai(-ų)